Vraag & Antwoord over Debitcards

FAQ Debitcard

Wie kan de kaart aanvragen?

  • Iedereen boven de 18 jaar mag de debit kaart aanvragen. Bent u onder de 18 jaar dan dient een ouder of voogd u toestemming te verlenen.

Wat is het verschil tussen een Debitcard of Prepaid card?

  • Het is eigenlijk allebei hetzelfde. In het Engels noemt men het debitcards, maar in Nederland zijn we zo bekend met de prepaid termen (denk aan de prepaid sim of prepaid OV kaart) dat we het in de volksmond een prepaid MasterCard noemen. Maar uiteindelijk is het precies eenzelfde soort kaart.

Hoe kan ik voor de debitcard betalen?

  • Afhankelijk per aanbieder, kunt u makkelijk betalen via iDeal, incasso achteraf of op factuur vooruit. Indien u kiest voor het betalen via factuur, dan dient u eerst het geld over te maken voordat u de debitcard zult ontvangen.

Wat is een debit kaart en hoe kan ik hem gebruiken?

  • Een debit kaart is identiek aan een credit kaart met als enige verschil dat u geen ‘credit/krediet’ krijgt. Zie het als een prepaid creditcard, u stort er eerst geld op, voordat u hem in gebruik neemt. U kunt de MasterCard Debitcard overal gebruiken in winkels, restaurants, bars, hotels, om een vlucht te boeken, auto te huren, op Internet en overal waar u het MasterCard logo aantreft. Daarnaast kunt u met de debitcard geld opnemen bij ruim een miljoen pinautomaten wereldwijd.

Kan ik met de Debitcard ook ‘rood’ staan of een krediet krijgen?

  • Het is onmogelijk meer geld uit te geven als er op de kaart staat. Bij betalingen wordt er automatisch direct elektronisch gekeken naar uw saldo, zo loopt u geen risico om onverwacht ‘rood’ te staan of in de schulden te komen. U krijgt bij de debitcard geen krediet, u sluit geen lening af, en u hoeft geen maandelijkse aflossingen te doen.

Hoe lang is de kaart geldig?

  • De debit kaart heeft een geldigheid van 1 tot 3 jaar afhankelijk per aanbieder. Hierna kan een nieuwe kaart of verlenging van de huidige kaart worden aangevraagd, desgewenst gaat dit automatisch. Bij verlenging hoeft men niet nogmaals het verificatieproces te doorlopen. Verificatie en identificatie is verplicht vanwege internationale wetten en reglementen.

Wat is het verschil tussen een credit card of debit card?

  • Bij een credit card betaald u achteraf de kosten die u gemaakt heeft, of u lost de betaling af in maandelijkse termijnen, wat ook gezien kan worden als een doorlopend krediet (financiële schuld op afbetaling). Bij de aanvraag van een credit card wordt u getoetst bij het BKR.

    Bij een debit card stort u vooraf geld op de kaart, vóórdat u hem gebruikt. U kunt dit zien als een prepaid credit card. U krijgt daarom geen krediet, u komt niet in de schulden, u hoeft niets af te lossen en u betaald geen hoge rentes. U kunt nooit meer uitgeven dan het saldo welke beschikbaar is op de kaart. Bij de aanvraag van een debit card ondergaat u geen toetsing bij het BKR, om die reden wordt uw aanvraag altijd goedgekeurd.

Staat er al geld op de kaart als ik hem ontvang?

  • Als u de kaart ontvangt is deze compleet blanko. De kaart dient eerst geactiveerd te worden voordat u hem kunt opwaarderen en in gebruik kunt nemen.

Wanneer ontvang ik mijn kaart?

  • Zodra uw betaling en gegevens zijn ontvangen kunt u binnen 5 tot 10 werkdagen uw debit card verwachten.

Wat moet ik doen als ik de kaart heb ontvangen?

  • Wanneer u de debitcard heeft ontvangen dient u duidelijk uw handtekening op de achterzijde te plaatsen in het venster ‘authorised signature’. Instructies om de kaart te activeren vindt u in de bijgeleverde beschrijving. U dient de kaart eerst te activeren voordat u hem kunt opwaarderen en gebruiken.

Hoe kan ik de kaart opwaarderen met geld?

  • Het opwaarderen van uw debitcard kan via een bank overschrijving met de optie SHA (shared) en eventueel van debitcard naar debitcard. Daarnaast zijn er mogelijkheden om uw debitcard op te waarderen met bijvoorbeeld iDeal (direct bijgeschreven), creditcard, Mister Cash en meer (afhankelijk per aanbieder).

Aan de achterkant van mijn kaart staat ‘authorised signature’, waarom?

  • Als kaarthouder dient u de kaart direct bij ontvangst te tekenen om fraude tegen te gaan. Op diverse plaatsen kan gevraagd worden of u bij betaling uw handtekening wilt zetten, deze dient overeen te komen met de handtekening op de kaart omdat u anders niet af kunt rekenen. Plaats altijd direct uw handtekening, ook voor uw eigen veiligheid.

Wat is een CVC2 code op de debit kaart?

  • De CVC2 is een beveiligingscode van 3 cijfers welke op de achterzijde van de kaart is geprint. Deze code kan u gevraagd worden indien u een aanschaf via de telefoon of op Internet doet. Deze code wordt gebruikt om aankopen te authoriseren, om die reden dient u deze code nooit zomaar aan anderen te laten zien.

Wat kan ik doen als mijn kaart onrechtmatig is gebruikt?

  • Bel of email dan direct naar de helpdesk om de kaart te laten blokkeren. Controleer vantevoren uw account en de website van uw debitcard aanbieder om te weten hoe u snel in contact kunt komen met de helpdesk indien dit (met spoed) nodig is.

Waarom doet mijn kaart het niet?

– U heeft de kaart nog niet geactiveerd
– De kaart is beschadigd of de magnetische strip aan de achterzijde is onleesbaar
– U heeft geen geld (niet genoeg) meer op de kaart staan
– De kaart is geblokkeerd vanwege vermoedelijk fraude gebruik
– De kaart is verlopen, controleer de Expiry Date op de kaart

Wat is betalen bij POS?

  • POS staat voor Point of Sale. Dit zijn winkels, restaurants, tankstations, de bioscoop, theaters, webwinkels, online abonnementen etc etc. Hiervoor wordt vaak een commissie gerekend per transactie.

Zijn er verder nog kosten voor het gebruik van de Debitcard?

  • Er zijn een aantal kosten die in rekening worden gebracht. Er worden alleen kosten berekend voor de services die u daadwerkelijk gebruikt. Er zijn geen ‘verborgen of onverwachte’ kosten m.b.t. de debit kaart.

    Controleer de website van de aanbieders voor alle kosten per transactie, geldopnames, maandelijkse kosten, kaart activatie, opwaarderen, etc. Vergewis u ervan welke gebruikerskosten er totaal gerekend worden voor de debitcard afgezien van alleen de aanschafprijs. Let op dat de gebruikerskosten verschillen per aanbieder / per debitcard!

    [+] Lees ook: Debitcard Opwaarderen & Debitcards Vergelijken.

    Hyperlinks: Forex CursusBKR Krediet Informatie

4 comments

  • john

    Hallo ik heb een skrill card maar nu heb ik per ongeluk mijn wachtwoord geresetted dus kan niet meer inloggen en wachtwoord veranderen moet via mij mobiel nummer maar ik zie dat hij eindigt met 9 en dat moet 0 zijn echt dom maar was niet zo bedoeld en nu heb ik er nog geld opstaan dus kan er niks meer mee hebben wel 10 mails naar skrill gestuurd maar die laten niks horen wat kan ik nu nog doen????

    • Mastercard

      Beste John,

      Indien u een probleem ervaart met inloggen bij Skrill, dan zult u echt bij hun moeten zijn. Skrill is een Engelse website, ik hoop dan ook dat u de 10 emails in het Engels heeft geschreven, want Nederlands begrijpen ze niet en zullen ze niet op reageren.

      U kunt het beste dit formulier gebruiken voor support:
      https://help.skrill.com/en/ContactSkrill

      Kies voor ‘I have a Skrill account but currently have no access.’

      Omschrijf daarna uw probleem in het Engels en zorg dat u uw Customer ID invult.

      Succes,

      Team MasterCard-Debitcard.nl

  • Jan

    In de USA krijg ik vaak de vraag debit of credit als ik mijn MasterCard aanbied. Maakt het iets uit wat ik antwoord, ik zeg nu altijd maar credit vanwege de naam creditcard.

    • Mastercard

      Beste Jan

      In Amerika zijn onze Meastro pinpassen ook zogenaamde debitcards. Dus als u creditcard aangeeft, is het altijd goed.

      Team MasterCard-Debitcard.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *